Het voor bedrijfsactiviteiten beschikbaar saldo daalt ten opzichte van het eerste halfjaar 2022 met € 92 miljoen en bedraagt € 571 miljoen. De daling wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging in de kosten van transportdiensten en distributieverliezen.
De specificatie van de netto-omzet is als volgt:
€ miljoen |
1e halfjaar 2023 |
1e halfjaar 2022 |
Gereguleerd |
||
Periodieke transport- en aansluitvergoedingen Elektriciteit |
||
Grootverbruik |
263 |
200 |
Kleinverbruik |
429 |
332 |
Periodieke transport- en aansluitvergoedingen Gas |
||
Grootverbruik |
26 |
21 |
Kleinverbruik |
180 |
154 |
Meetdiensten |
53 |
70 |
Geamortiseerde bijdragen |
17 |
14 |
Overig |
10 |
6 |
Totaal gereguleerd |
978 |
797 |
Niet-gereguleerd |
||
Opbrengsten uit verkopen en diensten |
22 |
30 |
Meetdiensten |
0 |
18 |
Totaal niet-gereguleerd |
22 |
48 |
Overige netto-omzet |
||
Verhuuropbrengsten |
0 |
20 |
Totaal |
1.000 |
865 |
De netto-omzet is met 15,6% toegenomen ten opzichte van het eerste halfjaar 2022. De toename van 15,6% bestaat uit een toename van 22,7% in de gereguleerde omzet en een afname van 67,6% in de niet-gereguleerde en overige omzet. De afname in de niet-gereguleerde en overige omzet is volledig te wijten aan de verkoop van Fudura B.V. Deze entiteit is in het derde kwartaal van 2022 verkocht en is daarom niet meer meegenomen in de omzet over het eerste halfjaar 2023.
De toename in de gereguleerde omzet wordt voornamelijk verklaard door een tariefstijging van de periodieke transport- en aansluitvergoedingen voor elektriciteit en gas.
De omzet uit hoofde van transport- en aansluitvergoedingen elektriciteit is met 30,1% toegenomen ten opzichte van 2022. Deze stijging wordt voornamelijk verklaard door een stijging van 28,2% in de tarieven.
De omzet uit hoofde van transport- en aansluitvergoedingen gas is met 17,7% toegenomen ten opzichte van 2022. Deze toename wordt voornamelijk verklaard door een gemiddelde tariefstijging van 19,5% en een volume daling van 2,9%.
De gereguleerde omzet uit meetdiensten elektriciteit en gas is met 24,3% afgenomen ten opzichte van 2022. Deze afname wordt voornamelijk verklaard door een gemiddelde tariefdaling van 24,9%. De ACM onderzoekt of regionale netbeheerders een gedeelte van de marge op meetdiensten uit het verleden dienen te verrekenen in toekomstige tarieven. Vanwege de gestegen energiekosten voor consumenten heeft Enexis besloten om vooruitlopend op dit besluit van de ACM, reeds in 2023 de tarieven voor meetdiensten te verlagen. Hierdoor is de netto-omzet voor Enexis in het eerste halfjaar 2023 € 17 miljoen lager.
De kosten van transportdiensten en van distributieverliezen zijn in 2023 met € 227 miljoen toegenomen tot € 430 miljoen. Deze toename wordt voor € 70 miljoen veroorzaakt door hogere kosten van TenneT voor transport- en systeemdiensten. Deze stijging is nagenoeg volledig te wijten aan tariefstijgingen.
Daarnaast nemen de kosten voor distributieverliezen toe met € 157 miljoen. Hiervan is een stijging van € 128 miljoen toe te rekenen aan elektriciteit (€ 126 miljoen door prijsverschillen vanwege gestegen energieprijzen, € -/- 7 miljoen door hoeveelheidsverschillen en € 9 miljoen overige netverliezen o.a. door meetfouten van derden). De netverliezen uit hoofde van het gastransport stijgen met € 29 miljoen. Deze stijging wordt nagenoeg volledig verklaard door prijsverschillen vanwege de gestegen energieprijzen.
Voor meer informatie omtrent het beleid van Enexis om het risico met betrekking tot kosten van distributieverliezen te beheersen, wordt verwezen naar noot 31. Financieringsbeleid en risico’s financiële instrumenten in de geconsolideerde jaarrekening 2022 van Enexis Holding N.V.