Strategisch doel[1] |
KPI |
Realisatie 1e halfjaar 2024 |
Doelstelling 2024 |
Realisatie 1e halfjaar 2023 |
Realisatie 2023 |
We bieden iedereen altijd toegang tot energie |
Technisch gerealiseerde netcapaciteit[2] |
1.020 MW |
≥ 2.000 MW |
1.250 MW |
2.180 MW |
Netbenutting en flex[3] |
89 MW |
≥ 500 MW |
- |
- |
|
Jaarlijkse uitvalduur[4] |
21,4 min |
≤ 17,5 min |
17,7 min |
20,0 min |
|
Onze klanten weten wat ze aan ons hebben |
% Standaard aansluitingen conform code[5] |
71% |
≥ 65% |
- |
- |
Kwantitatieve voortgang Jaarorderboek[6] |
€ 654 mln |
≥ € 1.450 mln |
€ 556 mln |
€ 1.214 mln |
|
Veilig werken |
Lost Time Injury Frequency Enexis[7] |
0,7 |
≤ 1 |
1,5 |
0,6 |
Lost Time Injury Frequency contractors[7] |
0,9 |
≤ 2 |
3,3 |
1,7 |
|
Elkaar versterken |
Netto instroom # fte schaars technisch personeel[8] |
65 fte |
≥ 200 fte |
99 fte |
188 fte |
Employee Net Promoter Score |
35 |
≥ 30 |
27 |
33 |
|
Financieel solide blijven |
Beïnvloedbare kosten en opbrengsten[9] |
€ 394 mln |
≤ € 731 mln |
€ 306 mln |
€ 617 mln |
- 1Met betrekking tot de strategische doelen ‘We sturen aan op maatschappelijk optimale keuzes' en ‘Duurzame impact maken’ vindt periodiek monitoring plaats middels meting van het imago van Enexis bij stakeholders respectievelijk middels meting van de CO2 uitstoot. Deze strategische doelen komen niet terug in de tabel.
- 2De KPI meet de door Enexis nieuw gerealiseerde HS/MS transformatoren ongeacht of deze door TenneT zijn aangesloten. Vervangingen van oude transformatoren worden niet in mindering gebracht op de score van deze KPI.
- 3Nieuw toegevoegd met ingang van 2024. Betreft een betere uitnutting van het bestaande net door toepassing van onder andere flex-contracten.
- 4Jaarlijkse uitvalduur elektriciteit is in de kolommen 1e halfjaar 2024 / 1e halfjaar 2023 gepresenteerd als een 12 maands voortschrijdende score per 30 juni. In het 1e halfjaar 2024 is de uitvalduur 12,8 minuten. In de vergelijkende periode vorig jaar was deze 11,2 minuten.
- 5Nieuw toegevoegd met ingang van 2024. Betreft het aantal aansluitingen dat voldoet aan 12, 18 en 52 weken-norm van de ACM.
- 6Bruto-investeringen en exploitatiewerkzaamheden aan de elektriciteits- en gasnetten plus activiteiten met betrekking tot slimme meters op basis van normprijzen. De KPI heeft betrekking op het ‘werkpakket’ en omvat onder andere het trekken- en verzwaren van kabels en buizen, het uitbreiden van elektrische netcapaciteit door het plaatsen van transformatoren, uitvoeren van onderhoud, oplossen van storingen en het uitvoeren van vervangingswerkzaamheden.
- 7Aantal ongevallen met verzuim per miljoen gewerkte uren.
- 8Met ingang van verslagjaar 2024 is deze definitie gewijzigd. Vanaf 2024 wordt alleen de netto instroom gemeten, in plaats van de bruto instroom zoals in 2023. De target en realisatie van 2023 zijn onder de nieuwe definitie van 2024 opgenomen.
- 9Met ingang van verslagjaar 2024 is de definitie gewijzigd. De BKO wordt nu inclusief de volledige leasekosten gepresenteerd welke in de geconsolideerde winst en verliesrekening onder afschrijvingen vallen. De BKO betreft de som van de beïnvloedbare kosten en opbrengsten van Enexis Netbeheer, incl. stafafdelingen.
Veiligheid heeft voor ons altijd de hoogste prioriteit. We willen dat iedereen na een dag werken weer veilig thuiskomt. Onze doelstelling voor de LTIF (Lost Time Injury Frequency) score van Enexis is dan ook ambitieus met slechts 1 ongeval per miljoen gewerkte uren. Enexis is bezig om toe te werken van trede 3 'berekenend' naar de ‘proactieve’ trede 4 (van de 5) op de Veiligheidsladder. De cultuurverandering die hiertoe is ingezet, leidt tot een vermindering van het aantal ongevallen.
We staan voor de taak om een historisch groot werkpakket te realiseren. Het werkpakket bestaat onder andere uit investeringen in onze elektriciteits- en gasnetten en het onderhoud ervan. Over het eerste halfjaar van 2024 realiseerden we een 18 procent groter werkpakket dan in dezelfde periode vorig jaar (+ € 98 miljoen). De groei van het werkpakket en de organisatie leidt tot hogere kosten. De hogere kosten beperken we door efficiënter te werken. De toenemende klantvraag vraagt om nog verdere opschaling. We zetten daarom in op de werving en opleiding van nieuwe technische collega’s, efficiënter werken en uitbesteding van steeds grotere werkpakketten aan aannemers. Eenvoudig is dit niet: we worden geconfronteerd met de schaarste op de arbeidsmarkt. Hier hebben niet alleen wij last van, maar ook de aannemers waar we mee samenwerken. We hebben 65 fte aan nieuwe technische collega’s mogen verwelkomen. Dit is helaas minder dan onze ambitie.
Onze klanten kunnen rekenen op een betrouwbaar energienet. Toch zorgde een aantal incidenten voor een hogere gemiddelde jaarlijkse uitvalduur van 21,4 minuten. Dit wordt veroorzaakt door een aantal incidenten met een lange uitvalduur, en door een toename van spanningsklachten in het LS-net, onder andere door sterke groei van zonnepanelen bij particulieren. We werken aan het maximaal uitbreiden van onze netcapaciteit om zoveel mogelijk klanten aan te sluiten. Hierbij stemmen we onze werkzaamheden af met TenneT, zodat onze stations gereed zijn op het moment dat TenneT zijn uitbreidingen heeft afgerond en we klanten vervolgens direct kunnen aansluiten op het net. In de eerste helft van het jaar bouwden we 1.020 megawatt aan netcapaciteit. Naast het uitbreiden van netcapaciteit willen we het bestaande net beter uitnutten met innovatieve producten voor onze klanten. We zien dat de eerste flex-contracten worden afgesloten. Klanten realiseren zich in toenemende mate dat door inzet van flex-contracten zij toch een aansluiting kunnen krijgen of kunnen bijdragen aan het oplossen van netcongestie. Door de toenemende vraag lopen onze wachtlijsten[1] helaas nog steeds verder op. Toch lukte het ons in de eerste helft van 2024 om 71 procent van de klanten met standaardaansluitingen binnen de richtlijnen van de ACM aan te sluiten.
Ook in het tweede halfjaar van 2024 ligt onze focus op het uitvoeren van het enorme werkpakket. We zijn ons ervan bewust dat we ondanks onze inspanningen niet iedereen kunnen aansluiten. Hierover zijn we transparant naar onze klanten. Dat we klanten niet tijdig kunnen aansluiten, kan financiële gevolgen hebben. De potentiële gevolgen kunnen we niet met zekerheid inschatten.
- 1Klanten kunnen inzicht verkrijgen in de capaciteit via Capaciteitskaart elektriciteitsnet van Netbeheer Nederland.