De netto omzet steeg met € 171 miljoen, voornamelijk als gevolg van tariefstijgingen voor transport- en aansluitvergoedingen voor elektriciteit. De tariefstijgingen zijn met name het gevolg van nagekomen vergoedingen voor de jaren 2022, 2023 en 2024 en van inflatie. De inkoopkosten van TenneT zijn met € 15 miljoen gestegen voornamelijk door een toename in het ingekochte volume. De kosten van distributieverliezen zijn daarentegen met € 1 miljoen afgenomen.
De specificatie van de netto-omzet is als volgt:
€ miljoen |
1e halfjaar 2025 |
1e halfjaar 2024 |
Gereguleerd |
||
Periodieke transport- en aansluitvergoedingen Elektriciteit |
||
Grootverbruik |
446 |
378 |
Kleinverbruik |
690 |
595 |
Periodieke transport- en aansluitvergoedingen Gas |
||
Grootverbruik |
30 |
26 |
Kleinverbruik |
207 |
184 |
Meetdiensten |
41 |
61 |
Geamortiseerde bijdragen |
20 |
18 |
Overig |
9 |
11 |
Subtotaal |
1.443 |
1.273 |
Overige netto-omzet |
||
Opbrengsten uit verkopen en diensten |
21 |
20 |
Totaal overige netto-omzet |
21 |
20 |
Totaal |
1.464 |
1.293 |
De netto-omzet is met 13,2% toegenomen ten opzichte van het eerste halfjaar 2024. Dit betreft een toename van 13,4% in de gereguleerde omzet (exclusief overige omzet) en een toename van 5,0% in de overige omzet.
De toename in de gereguleerde omzet wordt voornamelijk verklaard als gevolg van een tariefstijging van de periodieke transport- en aansluitvergoedingen voor elektriciteit.
De omzet uit hoofde van transport- en aansluitvergoedingen elektriciteit is met 16,8% toegenomen ten opzichte van 2024. Deze toename is het gevolg van een gemiddelde tariefstijging van 16% en een volumetoename van 1%.
De omzet uit hoofde van transport- en aansluitvergoedingen gas is met 12,9% toegenomen ten opzichte van 2024. Deze toename wordt voornamelijk verklaard door een gemiddelde tariefstijging van 14% en een volumedaling van 1%.
De gereguleerde omzet uit meetdiensten elektriciteit en gas is met 32,8% afgenomen ten opzichte van 2024. Deze afname wordt verklaard door een gemiddelde tariefdaling van 33%. De ACM heeft besloten dat de regionale netbeheerders een gedeelte van de marge op meetdiensten uit het verleden dienen te verrekenen in toekomstige tarieven. De ACM heeft de methode om de definitieve marge vast te stellen echter nog niet bepaald. Vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de methode heeft Enexis de tarieven voor meetdiensten in 2025 lager vastgesteld dan maximaal is toegestaan.
€ miljoen |
1e halfjaar 2025 |
1e halfjaar 2024 |
Transportdiensten |
414 |
399 |
Distributieverliezen |
73 |
74 |
Totaal |
487 |
473 |
De kosten van transportdiensten en distributieverliezen zijn in 2025 met € 14 miljoen toegenomen tot € 487 miljoen. Deze toename bestaat uit een stijging van € 15 miljoen in de kosten van TenneT voor transportdiensten en een daling van € 1 miljoen in de kosten voor distributieverliezen.
De stijging in de kosten voor transportdiensten bestaat uit € 4 miljoen tariefstijging en € 11 miljoen volumestijging.
De daling in de kosten van distributieverliezen betreft een daling van € 8 miljoen voor elektriciteit en een stijging van € 7 miljoen voor gas. De daling bij elektriciteit bestaat uit € -/- 12 miljoen door prijsverschillen vanwege gedaalde energieprijzen, € + 2 miljoen door hoeveelheidsverschillen en € + 2 miljoen overige netverliezen o.a. door meetfouten van derden. De stijging bij gas bestaat uit € -/- 5 miljoen door prijsverschillen en € + 12 miljoen door hoeveelheidsverschillen. Na een periode van extreme schommelingen in de energieprijzen, zijn de prijzen in 2025 meer gestabiliseerd. Dit is terug te zien in de kosten voor distributieverliezen.
Voor meer informatie omtrent het beleid van Enexis om het risico met betrekking tot kosten van distributieverliezen te beheersen, wordt verwezen naar noot 30. Financieringsbeleid en risico’s financiële instrumenten in de geconsolideerde jaarrekening 2024 van Enexis Holding N.V.