De betrouwbaarheid van ons elektriciteitsnetwerk was onverminderd hoog, terwijl die van ons gasnetwerk door twee grote storingen lager was dan vorig jaar. Intussen steeg het aantal nieuwe aansluitingen voor elektriciteit ten opzichte van 2021. Maar we kregen op meerdere locaties te maken met een tekort aan transportcapaciteit voor zowel afname als teruglevering. Zakelijke klanten met grote aanvragen konden we op die locaties helaas niet meteen helpen.
Een warm huis in de winter. Een elektrische auto met een volle batterij. Soepel draaiende machines en installaties. Onze klanten rekenen op energie. Het is aan ons om elektriciteit en gas het hele jaar door via een betrouwbaar en toegankelijk energienet naar hun woningen en bedrijven te brengen. We doen er daarbij alles aan om risico's op (langdurige) onderbrekingen te voorkomen.
Enexis heeft een betrouwbare infrastructuur. De jaarlijkse uitvalduur elektriciteit (JUD) is hierin voor ons een belangrijke indicator. In 2022 hadden onze klanten gemiddeld 14 minuten geen elektriciteit (2021: 17,6 minuten). Een resultaat waar we trots op zijn, aangezien onze uitvalduur al enkele jaren onder het landelijk gemiddelde uitkomt. Dit is deels te danken aan de enorme investeringen in onze netten en de inzet van innovatieve systemen, zoals Distributie-Automatisering Light (DALI). Klanten kunnen eerder geholpen worden, doordat DALI snel lokaliseert waar een storing zit.
Uitvalduur |
Elektriciteit (in minuten) |
Gas (in seconden) |
Groningen/Drenthe |
21,4 |
91 |
Overijssel |
11,9 |
68 |
Noord-Brabant Oost |
10,2 |
39 |
Noord-Brabant West |
14,4 |
36 |
Limburg |
10,6 |
299 |
Hoogspanning1 |
0,5 |
- |
Gemiddeld |
14,0 |
109 |
- 1Niet geografisch toe te wijzen.
- *Registratiesystematiek Nestor elektriciteit.
- **Landelijk gemiddelde 2022 is een schatting: definitieve uitkomst was bij de publicatie van dit jaarverslag nog niet bekend.
De levering van gas werd 109 seconden onderbroken (2021: 75 seconden). Dat de storingsduur voor gas hoger lag dan een jaar eerder, werd veroorzaakt door twee langere storingen. In Heerlen en Landgraaf vond een langdurige storing plaats. De storingen werden veroorzaakt door lekkages in een waterleiding. Het water dat daarbij vrijkwam, heeft een gat geslagen in de gasleidingen, waardoor er water in de gasleidingen liep. De storingen leidden niet tot gevaar, maar bijna 400 klanten zaten tijdelijk wel zonder gas. Terwijl onze collega’s de storingen oplosten, zorgden we voor vervangende doucheruimte en maaltijden.
Het aantal elektriciteitsaansluitingen steeg
In 2022 konden we voor 79 procent van de aanvragen een transportindicatie afgeven waarmee onze klanten een SDE++ subsidie konden aanvragen (2021: 71 procent). Op het moment van afgifte hadden we nog zicht op transportcapaciteit in de betreffende regio. Daarbij gold wel dat het aantal positieve transportindicaties vaak groter was dan de op dat moment nog beschikbare transportcapaciteit; een transportindicatie biedt om die reden geen garantie op de daadwerkelijke beschikbaarheid van transportcapaciteit op het moment dat deze wordt aangevraagd.
In enkele regio’s moesten nieuwe grootzakelijke klanten langer op een aansluiting wachten dan gewenst. Dit kwam onder andere door schaarste voor afname op onze netten. De oorzaak van het tekort aan capaciteit lag voor een belangrijk deel in het landelijk hoogspanningsnet van TenneT. Daarnaast konden we de snelle stijging van het aantal aanvragen niet bijbenen met het uitbreiden en verzwaren van onze transportcapaciteit. Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt hadden we moeite om voldoende technische medewerkers aan te trekken en te behouden.