Nauwere samenwerking en digitale inzet

Betere toewijzing energieverbruik

De energie die over ons netwerk gaat, wijzen we dagelijks toe aan energiemaatschappijen. Dit is een belangrijk proces: hoe nauwkeuriger de toewijzing, hoe beter de balans op het net en hoe minder correcties achteraf. De toewijzing gebeurt aan de hand van verbruiksprofielen. Die gaven geen juist beeld meer van de veranderende energievraag, onder andere door het zelf opwekken van energie, het laden van elektrische auto’s en het gebruik van warmtepompen. Sinds april 2023 werken we met dynamische profielen en een splitsing in klanten mét en zonder teruglevering van energie. Deze profielen zorgen voor een significant betere toewijzing van energiestromen. Daardoor hoeven we achteraf minder verschillen te verrekenen met de energiemaatschappijen; dit volume is gedaald van 250 gigawattuur naar 30 gigawattuur gemiddeld per maand.

De aanpassingen in energievraag leiden ook tot verandering in de markt. Zo koos energieleverancier Vandebron er in 2023 voor om terugleverkosten in rekening te brengen aan klanten met zonnepanelen. De kosten voor teruglevering van energie aan het net worden steeds hoger, en op deze manier worden de kosten betaald door klanten die hier ook daadwerkelijk gebruik van maken.

Als de Energiewet ingaat, kunnen we energie nog nauwkeuriger toewijzen, omdat we vanaf dat moment meer informatie uit de slimme meter mogen gebruiken. Een schatting op basis van verbruiksprofielen is dan niet meer nodig.

De problemen in 2022 met het uitlezen van de slimme meters waren in 2023 volledig opgelost. Daarmee voldoen we weer aan de gemaakte marktafspraken.

Meer grip en mogelijkheden dankzij data en digitalisering

Datagedreven werken en digitalisering helpen ons bij de energietransitie. Ze maken werkprocessen efficiënter en ondersteunen ons in de samenwerking met partners en klanten. Ook gebruiken we data en digitale technieken onder meer bij congestiemanagement en de opleiding van nieuwe technische collega’s. Met de HoloLens bijvoorbeeld, een vorm van extended reality (XR), zetten we een eerste stap in de digitalisering van werken en trainen. Hiermee kunnen mentoren hun leerlingen flexibeler begeleiden, doordat leerlingen zelfstandiger aan de slag kunnen met het onder de knie krijgen van handelingen.

Data en digitalisering vragen ook om een gedegen fundament en beheersing van risico’s (zie kader). Om op een verantwoorde manier de vruchten van digitalisering te kunnen plukken, hebben we visies en beleid vertaald naar heldere plannen en werken we aan de digitale weerbaarheid en fitheid van onze organisatie en medewerkers, onder meer door mensen bewust te maken van de gevaren van cybercriminaliteit. In 2024 willen we een AI Centre of Excellence inrichten, een centrale afdeling die kennis heeft, het gebruik stimuleert, overzicht houdt en actie onderneemt met betrekking tot relevante wet- en regelgeving.

In 2023 hebben we samen met de overige netbeheerders een visie op datadeling opgesteld. Dit heeft geresulteerd in één dataloket voor alle netbeheerders, dat data-aanvragen van partners in de energietransitie centraal afhandelt.

De borging van digitale veiligheid

De dreiging van digitale aanvallen groeit al jaren wereldwijd. Digitale veiligheid staat dan ook hoog op de agenda bij Enexis. Met een integrale en proactieve aanpak focussen we op technologie, medewerkers en processen. We beschermen de vitale infrastructuur, ICT, vertrouwelijke gegevens en persoonsgegevens, trainen medewerkers om digitaal weerbaar te zijn en hebben adequate informatiebeveiligingsprocessen. In de hele organisatie zijn teams en medewerkers dagelijks belast met de borging van digitale veiligheid. Ook werken we intensief samen met de overheid, ketenpartners en partijen binnen de energiesector. Daardoor zijn we steeds op de hoogte van actuele dreigingen, incidenten en kwetsbaarheden in systemen en kunnen we snel actie ondernemen.