Doelstellingen en prestaties

Strategisch doel

KPI

Doelstelling 2024

Realisatie 2024

Doelstelling 2025

Doelstelling 2026

Wij sturen aan op maatschappelijk optimale keuzes

Aanstuurbare publieke laadpunten1

-

-

≥ 3.750

-

We bieden iedereen altijd toegang tot energie

Technisch gerealiseerde netcapaciteit2

≥ 2.000 MVA

1.920 MVA

≥ 1.200 MVA

 Jaarlijks ≥ 1.000 MVA

Gecreëerde netcapaciteit door Flex3

≥ 500 MW

498 MW

≥ 500 MW

-

Jaarlijkse uitvalduur

≤ 17,5 min

22,5 min

≤ 23 min

≤ 23 min

Onze klanten weten wat ze aan ons hebben

Aansluittermijn SA conform code4

≥ 65%

67%

-

-

Tevredenheid uitvoerdatum KV5

-

-

≥ 65%

-

Aansluittermijn GV conform wensdatum6

-

-

≥ 65%

-

Planvastheid7

-

-

≥ 80%

-

Kwantitatieve voortgang jaarorderboek8

≥ € 1.450 mln

€ 1.486 mln

≥ € 1.800 mln

-

Gerealiseerde eenheden jaarorderboek9:

# km kabel Laagspanning

-

-

≥ 1.750 km

-

# km kabel Middenspanning

-

-

≥ 1000 km

-

# MS/LS transformator stations

-

-

≥ 1000

-

# buurten

-

-

≥ 86

-

Veilig werken

Lost Time Injury Frequency Enexis10

≤ 1

1,1

≤ 1

≤ 1

Lost Time Injury Frequency Contractors10

≤ 2

2,2

≤ 1,5

≤ 2

Elkaar versterken

Employee Net Promoter Score

≥ 30

32

≥ 37

≥ 40

Netto groei schaars technisch personeel

≥ 200 fte

143 fte

≥ 154 fte

-

Netto groei schaars ICT personeel11

-

-

≥ 116 fte

-

Duurzame impact maken

CO2eq-besparing12

-

-

≥ 9%

-

Leidinggevende EP-functies ingevuld door vrouw13

-

-

≥ 30%

-

Financieel solide blijven

Beïnvloedbare kosten en opbrengsten14

≤ € 731 mln

€ 779 mln

≤ € 871 mln

-

  • 1Nieuw toegevoegd met ingang van 2025. Meting bestaat uit aanstuurbare publieke laadpunten in het verzorgingsgebied van Enexis.
  • 2De KPI meet de door Enexis nieuw gerealiseerde hoog-/middenspanningstransformatoren ongeacht of deze door TenneT zijn aangesloten. Het vervangen van oude transformatoren wordt niet in mindering gebracht op de score van deze KPI.
  • 3Betreft een betere uitnutting van het huidige net door toepassing van flexoplossingen voor invoeding of afname. Realisatie ontstaat onder andere door het afsluiten van flex-contracten met beperkende voorwaarden of aansluiten van klanten op de vluchtstrook van het net.
  • 4Met ingang van verslagjaar 2025 wordt de KPI van de kaart verwijderd, omdat het codebesluit Aansluittermijn KV van de ACM in september 2024 ongeldig is verklaard door het CBb.
  • 5Nieuw toegevoegd met ingang van 2025. Deze KPI komt in plaats van Aansluittermijn SA conform code.
  • 6Nieuw toegevoegd met ingang van 2025. Meting bestaat uit het aantal tijdig opgeleverde projecten op basis van de wensdatum van de klant.
  • 7Nieuw toegevoegd met ingang van 2025. Meting bestaat uit de realisatie van het aantal majeure E-investeringsprojecten met inbedrijfname-datum in 2025 vanuit het Enexis IP-2024 (zie Enexis website).
  • 8Op basis van normkosten.
  • 9Nieuw toegevoegd met ingang van 2025. KPI is onderverdeeld in 4 sub-KPI’s welke inzicht geven in voortgang op de eenheden.
  • 10Aantal ongevallen met verzuim per miljoen gewerkte uren.
  • 11Nieuw toegevoegd met ingang van 2025. Naast technisch personeel is er schaarste in het aanbod van gekwalificeerd ICT personeel, die ook een kritische rol vervullen in de ontwikkeling van Enexis en haar doelstellingen.
  • 12Nieuw toegevoegd met ingang van 2025. Meting bestaat uit een CO2eq-reductie in scope 1&2 van onze voetafdruk t.o.v. 2024.
  • 13Nieuw toegevoegd met ingang van 2025. Betreft vrouwelijk eigen personeel in een leidinggevende functie.
  • 14De BKO wordt inclusief de volledige leasekosten gepresenteerd, welke in de categorale winst-en-verliesrekening onder de afschrijvingen vallen. De BKO betreft de som van de beïnvloedbare kosten en opbrengsten van Enexis Netbeheer, incl. stafafdelingen. Zie ook de begrippenlijst voor verdere toelichting.
  • In 2024 hebben we wederom een recordwerkpakket uitgevoerd. Het werkpakket steeg met 22% ten opzichte van 2023. We zijn trots op de uitbreiding van de netcapaciteit met bijna 2.000 MVA. Daarnaast hebben we met onze flexoplossingen nog eens bijna 500 megawatt extra capaciteit gecreëerd. Ondanks de schaarste in met name transportcapaciteit, is het in 2024 gelukt om 67% van de standaardaansluitingen voor kleinverbruik klanten op tijd aan te sluiten. Helaas hebben we niet al onze doelen gehaald. Zo was de jaarlijkse uitvalduur 5 minuten hoger dan onze doelstelling en hadden we afgelopen jaar meer veiligheidsincidenten met verzuim. Het aantrekken van schaarse technische medewerkers ging goed maar het behouden daarvan bleek een uitdaging. 

    We investeren fors in de uitbreiding van onze netten. Hierbij stemmen we onze werkzaamheden af met TenneT, zodat onze stations gereed zijn op het moment dat TenneT haar uitbreidingen heeft afgerond en we daarna direct klanten van vermogen kunnen voorzien. In 2024 bouwden we 1.920 MVA aan netcapaciteit. Onze klanten kunnen onverminderd rekenen op een betrouwbaar energienet. Toch eindigde de gemiddelde jaarlijkse uitvalduur op 22,5 minuten, wat boven het target van 17,5 minuten is. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een aantal incidenten met een lange uitvalduur, en door hoge waterstanden in het voorjaar, met als gevolg storingen in het MS-net.

    Ondanks de uitbreiding van de netcapaciteit en de uitvoering van een recordwerkpakket, merken we dat de markt vraagt om een nog snellere opschaling. Door de toenemende vraag blijven onze wachtlijsten helaas verder oplopen en moeten veel grootverbruik-klanten jaren wachten op het (extra) gewenste vermogen. Voor klanten die we wel van vermogen kunnen voorzien, streven we ernaar om ze aan te sluiten binnen de door hen gewenste termijn. In 2024 lukte dit voor 67% van de kleinverbruik-klanten.

    De LTIF voor Enexis komt met een score van 1.1 boven de streefwaarde van 1 uit. Voor de LTIF van contractors geldt dat deze met een score van 2.2 boven de streefwaarde van 2 is uitgekomen. In 2024 hebben we netto 143 nieuwe technische collega’s verwelkomd en is onze Enexis Net Promotor Score (ENPS) op peil gebleven. De groei van het werkpakket en de daarbij behorende groei van de organisatie leidt tot hogere kosten, waarbij de schaarste van materialen en diensten de prijs opdrijft. Door efficiënt te werken kunnen we voor onze klanten meer werk verzetten en beperken we de stijging van onze kosten zoveel mogelijk. Zo houden we de energievoorziening zo betaalbaar mogelijk. 

    Een doorkijk naar 2025 laat zien dat onze doelen ambitieus zijn. Ons geplande werkpakket stijgt naar het niveau van € 1,8 miljard, een stijging van 22%. We blijven inzetten op de werving van nieuwe collega’s, met de nadruk op technische en ICT-medewerkers. In 2025 verwachten wij de netcapaciteit uit te breiden met 1.200 MVA. Ons doel ligt lager dan in 2024 omdat projecten vertraging oplopen door lange vergunningstrajecten. Wel ligt ons doel nog steeds boven onze strategische doelstelling van 1.000 MVA ligt. Daarnaast zetten we in op het beter benutten van het huidige elektriciteitsnet door toepassing van flexoplossingen. We verwachten daarmee ook in 2025 500 megawatt extra capaciteit uit het bestaande net te halen. Bij het uitvoeren van het werk doen we geen concessies op het gebied van betrouwbaarheid en veiligheid. Onze doelstelling om klanten tijdig aan te sluiten handhaven we in 2025. We informeren klanten op transparante wijze over de verwachte aansluittermijn en houden bij het plannen van de werkzaamheden rekening met de door hen gewenste aansluitdatum. Ten slotte maken we duurzame impact op het gebied van CO2-besparing en sturen we op diversiteit in leidinggevende posities.