KPI |
Doelstelling 2024 |
Realisatie 2024 |
Doelstelling 2025 |
Doelstelling 2026 |
Jaarlijkse uitvalduur |
≤ 17,5 min |
22,5 min |
≤ 23 min |
≤ 23 min |
De betrouwbaarheid van ons net wordt gemonitord aan de hand van de jaarlijkse uitvalduur (hierna: JUD). De JUD berekenen we voor Enexis Groep als geheel. (ESRS 2 MDR-T par 80a en 80c) De JUD wordt weergegeven als het resultaat van onvoorziene onderbrekingen (storingen). Het gaat om het gemiddelde aantal minuten (elektriciteit) of seconden (gas) dat klanten geen energietoevoer hebben in een kalenderjaar.
Voor de JUD elektriciteit geldt: per onderbreking het product van het aantal getroffen aangeslotenen en de tijdsduur van de onderbreking in minuten, gesommeerd over alle onderbrekingen en gedeeld door het totaal aantal aangeslotenen op het betreffende netvlak in het jaar. Het aantal aangeslotenen wordt jaarlijks afgestemd en beoordeeld door Krado.(ESRS 2 MDR-T 80f)
Voor de JUD gas geldt: per onderbreking het product van het aantal getroffen aangeslotenen en de tijdsduur van de onderbreking in seconden gesommeerd over alle onderbrekingen en gedeeld door het totaal aantal aangeslotenen in het jaar. Het aantal aangeslotenen wordt jaarlijks afgestemd en beoordeeld door Kiwa. (ESRS 2 MDR-M par 75 en 77a en c; ESRS 2 MDR-T 80a en 80f)
Voor de JUD elektriciteit streven we er naar dat klanten gemiddeld minder dan 23 minuten per jaar zonder elektriciteit zitten. (ESRS 2 MDR-T 80e) Er is geen nulmeting of basisjaar van toepassing. (ESRS 2 MDR-T 80d) Het JUD-doel van Enexis is voor 2025 en 2026 verhoogd naar 23 minuten. Dit omdat het huidige doel niet realistisch meer is gezien de gestegen belasting van ons net. Vooral in het LS net leidt de toename in duurzame opwek in de zomermaanden tot veel uitval vanwege overbelasting. Ook in het MS net zal er vaker sprake zijn van langere onderbrekingen door overbelasting.
We monitoren de JUD ten opzichte van ons doel, het voorgaande jaar, maar ook ten opzichte van het landelijk gemiddelde.(ESRS 2 MDR-T 80h) Naast ons absolute doel willen we ook onder het landelijke gemiddelde blijven. Voor de JUD gas hebben we geen specifieke doelstelling, maar monitoren we de uitvalsduur in seconden ten opzichte van voorgaande jaren en nemen we maatregelen als daar aanleiding toe is. (ESRS 2 MDR-T 80b)
Uitvalduur |
Elektriciteit (in minuten) |
Gas (in seconden) |
Groningen/Drenthe |
24,2 |
68,0 |
Overijssel |
15,8 |
46,9 |
Noord-Brabant Oost |
28,4 |
53,6 |
Noord-Brabant West |
19,7 |
39,6 |
Limburg |
20,2 |
72,9 |
Hoogspanning1 |
0,5 |
|
Gemiddeld |
22,5 |
55,8 |
Onze klanten kunnen onverminderd rekenen op een betrouwbaar energienet. Toch eindigde de gemiddelde jaarlijkse uitvalduur op 22,5 minuten, wat boven het target van 17,5 minuten is. Dit wordt onder andere veroorzaakt door een aantal incidenten met een lange uitvalduur, en door hoge waterstanden in het voorjaar, met als gevolg storingen in het MS-net. De levering van gas werd in 2024 55,8 seconden onderbroken (2023: 137 seconden).(ESRS 2 MDR-T 80j) Dat is vooral het gevolg van een beperkt aantal grote storingen. Het gasnet is erg betrouwbaar; in relatieve zin fluctueert de jaarlijkse uitvalduur wel sterk.
Betaalbaarheid van het energienet
Enexis opereert in een gereguleerde markt. De maximale tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de ACM. De kosten die netbeheerders maken worden door alle afnemers van de netten (huishoudens en bedrijven) gezamenlijk betaald via de transporttarieven. Ons werk in de energietransitie, de duurdere inkoop van transport bij de landelijke netbeheerder TenneT en stijgende prijzen zorgen ervoor dat de vastgestelde tarieven voor onze klanten steeds verder stijgen.
De inschatting van Enexis is dat het aantal gebruikers van het gasnet door de energietransitie tot en met 2050 zal afnemen. Enexis zal kosten moeten maken om deze gasaansluitingen te verwijderen. Deze kosten kunnen voor Enexis tot en met 2050 oplopen tot honderden miljoenen euro’s. De verwijderingskosten worden gedragen door de maatschappij, aangezien Enexis op basis van de tariefregulering deze kosten via de tarieven vergoed zal krijgen. Deze verwijderingskosten zullen naar verwachting bijdragen aan een verdere stijging van de tarieven voor onze klanten.
Beleid en maatregelen
In alles wat we doen, zijn we ons ervan bewust dat we ons geld goed moeten besteden. Dat hoort bij onze publieke taak en draagt eraan bij dat we energie voor iedereen betaalbaar houden.(ESRS 2 MDR-P 65(c)) Daarom maken we optimale keuzes en werken we efficiënt en effectief. (ESRS 2 MDR-P 65(a)(b); ESRS S4 9(a))
Dit doen we bijvoorbeeld door het implementeren van best practices bij onze vestigingen. Zoals slimmer gebruik maken van techniek en IT, maar ook dat verschillende vestigingen van elkaar kunnen leren. Daarnaast houden we grip op onze kosten door onze uitgaven te monitoren. Zo stellen we jaarlijks budgetten op, die de rvb en de rvc moeten goedkeuren en waar elk kwartaal over wordt gerapporteerd. (ESRS 2 MDR-A 68(a)(b)(c)
Maatstaven en doelen
KPI |
Doelstelling 2024 |
Realisatie 2024 |
Doelstelling 2025 |
Beïnvloedbare kosten en opbrengsten |
≤ € 731 mln |
€ 779 mln |
≤ € 871 mln |
We monitoren de beheersing van onze kosten via de BKO (Beïnvloedbare kosten en opbrengsten). De BKO bestaat uit de som van de beïnvloedbare kosten en opbrengsten van Enexis Netbeheer, inclusief stafafdelingen.(ESRS 2 MDRA-T 77(c)), MDR-T 80(a)(c)(f)) Elk jaar stellen we een doel voor de BKO. Het doel voor 2024 was om niet meer kosten te maken dan € 731 miljoen.(ESRS 2 MDRA-T 80(b)(e) Er is geen nulmeting of basisjaar van toepassing.(ESRS 2 MDR-T 80d)
De beïnvloedbare kosten kwamen in 2024 € 48 miljoen hoger uit dan ons doel. De groei van ons werkpakket en de daarbij behorende groei van de organisatie leidt tot hogere kosten, waarbij de schaarste van materialen en diensten de prijs opdrijft. Door efficiënt te werken kunnen we voor onze klanten meer werk verzetten en beperken we de stijging van onze kosten zoveel mogelijk. Zo houden we de energievoorziening zo betaalbaar mogelijk.(ESRS 2 MDRA-T 80(j)