Enexis accepteert geen enkele vorm van corruptie of omkoping. Ons beleid om corruptie en omkoping van medewerkers te voorkomen is vastgelegd in de Gedragswijzer voor medewerkers, de Algemene Inkoopvoorwaarden en de Gedragscode Leveranciers (onderdeel van de Algemene Inkoopvoorwaarden). Deze zijn te vinden op onze website. (G1-3 para. 16 en 18a)Hierin worden de ethische normen uiteengezet die de basis vormen voor beslissingen en acties, in lijn met de bedrijfswaarden. De uitvoering van het beleid valt onder verantwoordelijkheid van de directeur human resources. (MDR-P 65c)De (interne) druk op medewerkers om klanten voorrang te verlenen op wachtlijsten (door uitoefening van druk of omkoping) heeft onze aandacht.
E-learnings over integriteit
Om bewustzijn en kennis over integriteit intern te vergroten, zetten we maandelijkse integriteitsalerts en een jaarlijks verplichte e-learning in. (G1-3 para. 16 en 20, 21a, G1-1 para. 10g)De e-learning geeft medewerkers inzicht in onze ethische standaarden, gedragsregels en waarden. Dit gaat verder dan alleen naleving van wettelijke eisen; het doel is dat medewerkers integriteit zien als een kernwaarde in hun dagelijkse werk. (G1-3 par. 21a)De verplichte jaarlijks e-learning is in 2024 door minimaal 95% van alle medewerkers voltooid, onder wie leden van de raad van bestuur en leidinggevenden. (G1-3 par. 21b en c)Daarnaast kunnen alle medewerkers vrijwillige, aanvullende trainingen volgen over bijvoorbeeld weerbaarheid tegen verleidingen in de criminaliteit.
Screening vooraf
Voordat we iemand aannemen, stellen we via screening vast of een kandidaat voldoende betrouwbaar is en geen dreiging voor Enexis oplevert. We onderscheiden drie niveaus van screening: basis, midden en uitgebreid. Hoe hoger de gevoeligheid en kwetsbaarheid van de functie, hoe uitgebreider de screening. Voor de volgende functies geldt de uitgebreide screening:
Leden raad van bestuur;
N-1 functies (functies op een niveau direct onder de raad van bestuur);
Vestigingsmanagers;
Manager aannemerij en diens direct leidinggevende;
Integriteitsmanager;
Functionaris gegevensbescherming;
Corporate information security officer;
Senior security officer;
Manager CISO Office. (G1-1 para. 10h)
Werkwijzen
Werkwijzen helpen ons om beschuldigingen of incidenten te voorkomen, op te sporen en daarop te acteren. Deze omvatten onder andere het volgende: (G1-3 para. 16 en 18a, G1-1 para. 10e)
We kunnen een overeenkomst onmiddellijk ontbinden zonder schadevergoeding als de wederpartij of iemand namens hen aan onze medewerkers of vertegenwoordigers een voordeel heeft aangeboden vanwege deze overeenkomst.
Alle nieuwe kandidaten waarvan de functie valt onder midden en uitgebreide screening, zowel extern als intern, worden gescreend om integriteits- en fraude-incidenten te voorkomen en de betrouwbaarheid van de kandidaat te waarborgen.
We hebben een regeling voor de interne meldingen en behandeling van vermeende misstanden, zoals frauduleus, onethisch of onwettig gedrag.
Medewerkers kunnen via een regeling bezwaar maken tegen beslissingen van Enexis die hun belangen of rechten schaden.
Enexis heeft meerdere vertrouwenspersonen en een anonieme meldlijn waar zowel interne als externe belanghebbenden vermeende misstanden kunnen melden.
Klachtenregeling. (G1-1 para. 10a & c)
Onderzoekers van incidenten staan los van managers die bij de zaak betrokken zijn en dragen zorg voor tijdige afhandeling van incidenten. (G1-3 para. 16 en 18b, G1-1 para. 10e)Een interne integriteitscommissie bespreekt signalen van integriteitsschendingen in de organisatie en borgt dat we continu werken aan het cultureel verankeren van integriteit.
In de integriteitscommissie wordt ieder kwartaal gerapporteerd over het aantal gemelde incidenten en uitgevoerde onderzoeken. De CFO maakt als lid van de raad van bestuur deel uit van de integriteitscommissie.
Gaat het om een onderzoek naar het handelen van een lid van de raad van bestuur, dan wordt ook de raad van commissarissen geïnformeerd door de manager integriteit. (G1-3 para. 16 en 18c, G1-1 para. 10a)
Bevestigde incidenten van corruptie of omkoping
In 2024 waren er geen incidenten en liepen er tegen Enexis of medewerkers geen openbare rechtszaken over corruptie of omkoping. We hebben dan ook geen maatregelen hoeven nemen en er waren nul geldboetes. (G1-4 para. 22, 24a en 24b)Ook zijn er geen uitspraken geweest over zaken in voorafgaande jaren. (G1-4 para. 22 en 25)
Met de toename van netcongestie en bijbehorende wachtlijsten verwachten we dat we in de toekomst te maken krijgen met pogingen tot corruptie en omkoping. We anticiperen daarop, door bewustzijn te creëren bij medewerkers en hen te helpen om integriteit te zien als een kernwaarde in hun dagelijkse werkzaamheden.
Politieke invloed en lobbyactiviteiten
Energierechtvaardigheid, toegang tot energie en bestaanszekerheid zijn belangrijke maatschappelijke en politieke thema’s. Via vaste overlegstructuren zijn we daarover in gesprek met alle bestuurslagen: gemeenten, provincies, nationale overheid en Europese overheden. De meest geëigende gesprekspartner is het ministerie van Klimaat en Groene Groei, maar gezien de beleidsverbreding overleggen we ook met andere relevante ministeries, zoals Infrastructuur en Waterstaat, Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. In alle overlegvormen brengen we onze kennis en expertise over het energiesysteem actief in. Daarnaast zijn we onder meer lid van Netbeheer Nederland (NBNL), de Nederlandse Vereniging voor Duurzame Energie (NVDE) en vormen we coalities met stakeholders voor belangrijke actuele thema’s, zoals de Energiewet, de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw), de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) en de voorbereiding van het investeringsplan 2026. (G1-5 par. 27 en 29c)Ook de Maatschappelijke Alliantie is zo’n coalitie, waarbij we met een diverse groep stakeholders bij kabinet en Tweede Kamer hebben gepleit om door te gaan met het energie- en klimaatbeleid. Daarnaast brengen we onze kennis en expertise in via tal van thematische werkgroepen bij andere (branche)organisaties.
Op Europees niveau werken we vooral samen met andere netbeheerders via de Alliander-Enexis-Stedin (AES) structuur. Vanuit gezamenlijkheid zetten we zo onze boodschap richting politiek kracht bij. Dit is voor ons van belang, omdat een significant deel van Nederlandse (energie)wetgeving voortkomt uit Europese wet- en regelgeving. Binnen het AES Europateam hebben we als Enexis specifiek aandacht voor het thema duurzame moleculen en data interoperability (uitwisseling van gegevens tussen systemen). Hiervoor zijn we actief in verschillende Europese belangenorganisaties zoals de EU DSO Entity, E.DSO, GD4S & Eurogas. (G1-5 para. 27 en 28)
Bovenstaande activiteiten hebben tot doel om mogelijke belemmeringen vanuit politiek-bestuurlijk kader weg te nemen, zodat we onze maatschappelijke doelen met de juiste middelen en snelheid kunnen realiseren en de juiste keuzes kunnen maken voor langetermijninvesteringen. Hoe beter we erin slagen om beleid en wet- en regelgeving aan te laten sluiten bij de praktijk van de netbeheerder, hoe beter dit lukt. (G1-5 para. 27 en 28)Enexis heeft in 2024 geen directe of indirecte politieke bijdragen (financieel of in natura) gedaan. (G1-5 par. 27 en 29b)
Onze kernboodschap voor de politiek
Onze missie is een klimaatneutrale, betrouwbare en onafhankelijkere energievoorziening in 2050. Om de energietransitie te versnellen en duurzame moleculen (waterstof, warmte, groen gas) op te schalen, hebben we de politiek nodig. Samen met sectorgenoten en Netbeheer Nederland hebben we concreet een aantal verzoeken.
Verzoeken voor versnelling van de uitvoering:
Snellere toewijzing van ruimte voor energie-infrastructuur, gestroomlijnde vergunningsprocedures en doorbreking van de stikstofimpasse.
Nieuwe contractvormen en bewustwordingscampagnes voor flexibel energieverbruik.
Stimuleren van technisch onderwijs, internationale vakkrachtenregeling en investeren in arbeidsmarktinfrastructuur om meer technische vakmensen te krijgen.
Verzoeken voor opschaling van duurzame moleculen:
Groen gas: versnellen van de bijmengverplichting, aanpassen regelgeving voor gaskwaliteit, en zorgen voor investeringszekerheid.
Collectieve warmte-oplossingen: gelijk speelveld voor warmtenetten en warmtepompen, balans tussen betaalbaarheid en investeerbaarheid, en snelle behandeling van relevante wetten in het parlement.
Waterstof: rol voor regionale netbeheerders in de uitrol van waterdistributienetten, in samenspraak met netbeheerders tot kansrijke gebieden komen voor de inzet van waterstof, financiële risico’s wegnemen voor de uitrol van waterstofdistributienetwerken en ondersteuning van de productie van waterstof in Nederland. (G1-5 para. 29c)
Toezicht door Public Affairs Committee
Ons Public Affairs Committee is belast met het toezicht op de uitoefening van politieke invloed, met inbegrip van lobbyactiviteiten. Lid hiervan zijn de CEO, de CTO, de directeur Strategie, directeur Corporate en Legal affairs, manager Corporate affairs, directeur Regulering, de directeur Energietranisitie en systeem, de directeur Communicatie en Public affairs en de Public affairs-adviseurs. Het committee bespreekt iedere zes weken relevante zaken. (G1-5 par. 27 en 29a)
Geen van de leden van de raad van bestuur heeft een vergelijkbare positie binnen een overheidsdienst (met inbegrip van toezichthouders) bekleed in de twee jaar voorafgaand aan het begin van de rapportageperiode over 2024. Els de Groot, lid van de raad van commissarissen, is gastdeskundige bij de Adviesraad Maatwerkafspraken Verduurzaming Industrie (AMVI), die de minister van Economische Zaken adviseert over op maat gemaakte afspraken met twintig grote industriële vervuilers in Nederland. (G1-5 par. 27 en 30)
Sinds begin 2023 staat Enexis Groep geregistreerd in het EU-Transparantieregister onder het identificatienummer 436152649102-96. (G1-5 par. 27 en 29d)