Interview met collega’s Hossain El Hachhouchi en Erwin van Beveren
Enexis heeft de komende jaren een duizelingwekkende 76.000 kilometer aan stroomkabels nodig voor de energietransitie. Na een aanbesteding kozen we voor acht leveranciers. Het traject was allesbehalve standaard; onze inkopers reisden de halve wereld over om leveranciers te overtuigen zich in te schrijven. “In China vroegen ze: hoeveel huishoudens heeft ‘die provincie Nederland’ eigenlijk?”
Het is 2017 als duidelijk wordt dat Nederland in rap tempo overstapt op groene stroom en elektrische processen, machines en apparaten. De drukte op het elektriciteitsnet neemt toe. Enexis begint met uitbreiding van het netwerk, waardoor de voorraad laag- en middenspanningskabels snel slinkt. “Onze drie leveranciers trokken werkelijk alles uit de kast om ons te helpen”, zegt manager inkoop Hossain El Hachhouchi. “Maar het werd al snel duidelijk dat we veel meer kabels nodig hadden dan zij konden leveren.”
Honderd potentiële leveranciers
Reden om op zoek te gaan naar nieuwe leveranciers. Hossain: “We wilden van drie naar acht leveranciers, verspreid over Europa en liefst over de wereld. Ook vonden we het vanuit diversificatie belangrijk dat die bedrijven verschillende toeleveranciers van grondstoffen hebben.” De start van het onderzoek is een lijst met alle 125 kabelleveranciers in de wereld. “Die hebben we geanalyseerd”, zegt inkoper Erwin van Beveren. “Vele vielen af, bijvoorbeeld omdat ze alleen glasvezelkabels maken, uit landen als Rusland komen of niet de gewenste kabels konden leveren.”
Het was onze grootste productaanbesteding ooit.
Kijkje in de kabelkeuken
Er blijven ongeveer vijftig potentiële leveranciers over. De inkopers van Enexis benaderen die allemaal per mail of telefoon. “Uiteindelijk hebben we met 25 leveranciers een Teams-meeting gehouden”, aldus Hossain. “We wilden er zeker van zijn dat ze precies die kabels konden leveren die wij nodig hebben.” Na deze consultatie blijven er twaalf leveranciers over. Erwin: “Uit Europese landen, maar ook uit bijvoorbeeld China. We hebben ze allemaal bezocht. We wilden niet alleen met directeuren en verkopers om tafel, maar ook hun processen en werkwijze zien. En we wilden weten of ze bereid én in staat zijn om mee te gaan in onze ambities om steeds meer circulair te werken en dus zo min mogelijk nieuwe grondstoffen te gebruiken.”
Succesvolle aanbesteding
De bezoekjes hebben nog een ander doel. “Als je een aanbesteding uitschrijft, wil je wél dat de juiste partijen zich inschrijven”, zegt Hossain. “Dat gaat niet vanzelf. Onze inkopers hebben Enexis echt moeten verkopen. We moesten partijen overtuigen dat we een serieuze en grote opdrachtgever zijn. De meesten hadden namelijk geen idee.” Erwin geeft een voorbeeld: “In China vroegen ze hoeveel huishoudens ‘de provincie Nederland’ eigenlijk heeft. Ik zei: net zoveel als deze stad. Dat vonden ze oké. Schrijf dan maar in op de aanbesteding, zei ik.” De uiteindelijke aanbesteding is een succes: verreweg de meeste bezochte bedrijven schrijven zich in. Naast de drie al bestaande leveranciers kiest Enexis vijf nieuwe, uit Tsjechië, Polen, Duitsland en Griekenland. Geen Chinees bedrijf, dus. “De zorgvuldige afweging op de prijs-kwaliteitverhouding gaf de doorslag”, aldus Hossain.
Geen kink in de kabel
Met de acht partijen zijn contracten voor twaalf jaar afgesloten. Hossain: “Normaal is de looptijd acht jaar, maar de partijen investeren flink om aan onze eisen te voldoen, vooral op het gebied van circulariteit. Ze hebben nu meer tijd om die investering terug te verdienen.” Hij kijkt tevreden terug op het traject. “Het was onze grootste productaanbesteding ooit. Door ons goed te verkopen, hebben we de juiste partners weten te interesseren. Wij zijn de komende jaren verzekerd van voldoende stroomkabels. Die zijn in ieder geval geen kink in de kabel van de energietransitie!”